ThyssenKrupp automatisoi yrityksen sisäisen kuljetuksen automaattitrukin avulla. Se kuljettaa porrashisseissä käytettäviä kisko-osia useiden eri työpisteiden välillä. Optimaalinen joustavuus ja minimaalinen tilantarve olivat tärkeimpiä valintaan johtaneita tekijöitä.
ThyssenKrupp valmistaa porrashisseissä käytettäviä kiskoja Hollannin Krimpen aan den IJsselissä sijaitsevassa tehtaassaan. Kiskoista vastaava tuotantoyksikkö etsi tuotantoprosessien optimointia varten joustavaa, erittäin suorituskykyistä ratkaisua yrityksen sisäiseen materiaalinkuljetukseen.
Tavoitteena oli synkronoida työprosessit ja minimoida mahdolliset virheet automaation avulla. Samaan aikaan työntekijöiden työtaakkaa haluttiin keventää eliminoimalla sisäisen kuljetuksen aiheuttamat työskentelyn keskeytykset. Käytettävissä olevan tilan rajallisuus ja mahdollisuus jäljittää materiaalit tuotantoprosessin aikana tuli ottaa suunnittelussa huomioon.
Suunnittelussa tähdättiin tuotantovaiheiden väliseen, automaattisesti hoituvaan materiaalinkuljetukseen, jonka piti olla mahdollisimman joustavaa.
Kiskoista vastaavassa tuotantoyksikössä on kuusi erilaista tuotantoryhmää putkien ja hissiprofiilien valmistusta varten. Jokainen niistä vastaa tietystä valmistusvaiheesta. Tästä johtuen materiaalit käyvät kaikissa näissä valmistusasemissa.
Joustavuuden maksimoimiseksi yrityksessä päädyttiin automaattitrukkeihin. Yksikiskoinen, kiinteä hihnakuljetin ei pystyisi käsittelemään tuotantomallissa tapahtuvia muutoksia riittävän joustavasti. Yritykselle riitti yksi automaattitrukki, sillä eri kiskon osat niputetaan kuljetusta varten yhteen. Mikäli kapasiteettia on myöhemmin tarpeen lisätä, järjestelmään voidaan helposti integroida lisää automaattitrukkeja.
ThyssenKrupp valitsi Jungheinrichin kuljettajattoman kuljetusjärjestelmän uraauurtavaan, laajaan logistiikkaratkaisuun, jonka muodostivat sähköinen, aisaohjattu lavansiirtotrukki ja yhteys isäntäjärjestelmään.
ERC 215a on automaattitrukki, joka perustuu Jungheinrichin perustrukkiin. Lasernavigoinnin ja kolmiomittauksen ansiosta miehittämätön pinontavaunu pystyy huolehtimaan tehtaan 28 asemasta ja kuljettamaan jopa kahdeksan putkea ja hissiprofiilia samanaikaisesti. Logistiikkaohjelmisto valvoo itsenäisesti käsiteltävien tilausten järjestystä. Tapaturmien ja vaurioiden välttämiseksi trukissa on useita turva-antureita, joten se pysähtyy välittömästi, jos sen reitillä on jokin este. Kun reitti on jälleen vapaa, automaattitrukki AGV-S jatkaa matkaansa automaattisesti.
Nykyisin yrityksessä arvostetaan tuotannon tehokkuutta ja hintaa aiempaa enemmän, lavat voidaan jäljittää yksittäisistä tuotantovaiheista ja ThyssenKruppin henkilökunnan työtaakka on keventynyt tuntuvasti.