Materiaalin kuljetuksen automatisointi Nürnbergin moottoritehtaalla Magazinon 12:n SOTO -robotin avulla.
Münchenissä toimiva, Jungheinrich-konserniin kuuluva, robotiikkayritys Magazino toimittaa 12 kappaletta SOTO -automaatiorobotteja Nürnbergissa toimipaikkaansa pitävälle MANille. Liikkuva SOTO-mobiilirobotti automatisoi materiaalin kuljetuksen varaston ja kokoonpanolinjan välillä ja kuljettaa pientavaralaatikoita täysin itsenäisesti. Vuoden mittaisen pilottiprojektin jälkeen koko pientavaralaatikoiden kuljetusprosessi moottoreiden kokoonpanoa ja tulevaa akkutuotantoa varten automatisoidaan syksyllä kahdentoista automaattisen SOTO-robotin avulla.
Magazino ja MAN ovat tehneet vuodesta 2019 lähtien tiivistä ja käytäntölähtöistä yhteistyötä logistiikan automatisoinnin alalla, ja ne ovat yhdistäneet erityisosaamisensa jo SOTO-robottien kehitysvaiheessa. Vuoden kestäneen pilottivaiheen aikana mobiilirobottien toimivuutta testattiin ja optimoitiin laajalti todellisessa käytössä. Tämän myönteisen kokeilun perusteella MANin Nürnbergin toimipaikassa päätettiin ottaa käyttöön kaksitoista SOTO-robottia pientavaran logistiikan täydellistä automatisointia varten.
Simon Becker, MANin projektipäällikkö, kertoo:
”SOTO:n käyttöönotto on uusi askel kohti logistiikan tulevaisuutta Nürnbergin tehtaamme viimeisimmässä kehityksessä. SOTO:n ansiosta myös pientavaralaatikoiden kuljetus automatisoidaan nyt täysin. Nämä automaattirobotit ovat näin ollen myös esimerkki tehdaslogistiikkamme etenevästä digitalisoinnista ja automatisoinnista ja edistävät siten kokonaisstrategiaamme. On vaikuttavaa nähdä, miten tehokkaasti ja harmonisesti ihmiset ja robotit voivat työskennellä yhdessä. Päätös ottaa käyttöön SOTO-robotit on seurausta monivuotisesta luottamuksellisesta yhteistyöstämme Magazinon kanssa – yhteistyöstä, joka kuvastaa sitoutumistamme teknologiseen huippuosaamiseen ja jatkuvaan parantamiseen.”
Markus Ruder, Magazinon ja MANin yhteisen hankkeen projektipäällikkö, kuvailee tavoiteprosessia seuraavasti: ”SOTO-robotit poimivat pientavaralaatikot itsenäisesti automaattisesta pientavaravarastosta, ja jokainen robotti voi tuoda enintään 18 laatikkoa kerrallaan yksittäisille kokoonpanolinjoille. Ne toimivat samassa ympäristössä ihmisten ja muiden liikkuvien robottien kanssa. Tuotantolinjalla SOTO-robotit siirtävät laatikot, jotka painavat tällä hetkellä 12 kiloa, suoraan hyllyihin. Työntekijät pääsevät kätevästi käsiksi yksittäisiin osiin hyllyn vastakkaiselta puolelta kokoonpanoa varten. SOTO-robotit pystyvät myös noutamaan tyhjät laatikot itsenäisesti ja viemään ne keskitettyyn keräyspisteeseen. ”
Nürnbergin tehtaalla käytetään yleisiä VDA-standardin mukaisia laatikkomuotoja. Robotin mukautuva koura säätyy automaattisesti kyseessä olevaan laatikkokokoon sopivaksi ja liikkuu ihmisen tavoin joustavasti luovutushyllyjen eri korkeuksille. SOTO-robotti käyttää tunnistamiseen hyllyissä olevia koneellisesti luettavia koodeja ja laatikoissa olevia tarroja. Robotti vastaanottaa kuljetustehtävät suoraan varastonhallintajärjestelmästä.
Vaikka valmistusteollisuuden kokoonpanolinjat ovat nykyään pitkälle automatisoituja, varastojen täydennys on useimmissa varastoissa edelleen pitkälti manuaalista. Aiemmat ratkaisut, kuten materiaalijunat tai yksinkertaiset automaattitrukit, eivät automatisoi prosessia täysin, sillä lastaaminen ja purkaminen vaatii taas manuaalista työtä. MANin Nürnbergin toimipaikassa pientavaralaatikot puretaan automaattisesti lavoilta toimituksen jälkeen ja varastoidaan automaattiseen pientavaravarastoon. SOTO:n avulla MAN automatisoi nyt pientavaralaatikoiden kuljetusprosessin ”viimeisen mailin”, ja tavoitteena on, että prosessin ensimmäinen ihmisen suorittama toimenpide on se, kun kokoonpanotyöntekijät siirtävät tyhjät pientavaralaatikot täysien pakkausten kourusta hyllyn tyhjien pakkausten kouruun, josta robotti noutaa pientavaralaatikot jälleen.
SOTO-robotti yhdistää nämä logistisen prosessin perusvaiheet yhdeksi täysin autonomiseksi ratkaisuksi: erikokoisten pientavaralaatikoiden noutaminen varastosta, useiden pientavaralaatikoiden itsenäinen kuljettaminen lähteestä nieluun ja luovuttaminen linjan läheisyydessä oleviin läpivirtaushyllyihin eri korkeuksille. Kykyihin kuuluu myös tyhjien laatikoiden kerääminen ja pientavaralaatikoiden kierrättäminen. Robotti toimii nykyisissä ympäristöissä turvallisesti samalla alueella ihmisten kanssa. Nämä ominaisuudet erottavat SOTO-mobiilirobotin selvästi markkinaympäristöstä ja mahdollistavat ensimmäistä kertaa pientavaralaatikoihin perustuvan materiaalin kuljetuksen kokonaisvaltaisen automatisoinnin.
Magazino GmbH kehittää ja rakentaa älykkäitä, liikkuvia robotteja, jotka havainnoivat ympäristöään ja tekevät omat päätöksensä. Autonomiset robotit työskentelevät ihmisten rinnalla ja tekevät sähköisen kaupankäynnin ja tuotantologistiikan prosesseista joustavampia ja tehokkaampia. Magazinon Münchenin toimipaikassa työskentelee yli 130 työntekijää, jotka muodostavat yhden Euroopan suurimmista kehittyneen robotiikan tiimeistä. Magazino on ollut Jungheinrich AG:n sataprosenttinen tytäryhtiö vuodesta 2023.