Rudolph Logistik on luotettava palveluntarjoaja useilla eri teollisuuden aloilla toimiville asiakkailleen. Kahden automaattitrukin investointi on optimoinut varaston prosessit.
Saksan Hessenin osavaltiossa sijaitsevasta Lorschista käsin toimiva Rudolph Logistik -konserni halusi varmistaa, että toimitukset asiakkaille toteutuvat pysyvästi virheettömästi ja oikea-aikaisesti. Samalla haluttiin keventää työntekijöiden työtaakkaa, joten yritykselle valittiin innovatiivinen suunta. Kahdeksan viikon suunnittelu- ja testausvaiheen jälkeen logistiikkapalvelujen tarjoaja päätyi valitsemaan käyttöönsä kaksi modernia automaattitrukkia. Näiden trukkien tärkein etu on niiden kyky mukautua muuttuviin ympäristöolosuhteisiin ja säilyttää silti varastossa tarvittava joustavuus. Lisäksi niiden yhteydessä voidaan edelleen käyttää olemassa olevia hyllyjärjestelmiä ja varastopaikkoja. Jungheinrichin logistiikkarajapinta oli Rudolph Logistik -konsernille tärkeä lisäetu. Tämän väliohjelmiston avulla automaattitrukit viestivät ongelmitta asiakkaan oman varastonhallintajärjestelmän (WMS) kanssa. Automaattitrukit keventävät tuntuvasti työtaakkaa 14 300 m²:n suuruisessa jakelukeskuksessa, jossa on 10 600 lavojen varastopaikkaa ja 170 000 hyllypaikkaa. Noin 135 työntekijää pakkaa ja lähettää arviolta 430 000 tavaranimikettä eri puolille maailmaa.
Rudolph Logistik -konserni toimii etenkin autonvalmistukseen, järjestelmäliikenteeseen, kulutustavaroihin ja teollisuuden tarpeisiin liittyvien logistiikkapalvelujen sekä lisäarvopalveluiden parissa. Yrityksen sisäisiä prosesseja pyritään jatkuvasti parantamaan ja optimointimahdollisuudet hyödyntämään mahdollisimman hyvin. Se onnistuu erinomaisesti EKS 210a -automaattitrukkien ja Jungheinrichin logistiikkarajapinnan avulla. Jo pian järjestelmän käyttöönoton jälkeen sisälogistiikan prosessien tehokkuus oli parantunut huomattavasti ja yrityksen sisäisten kuljetusprosessien virheet vähentyneet. Henkilökunta saattoi nyt keskittyä paremmin erikoiskuljetuksiin. Kuljetustilaukset kohdistetaan yksittäisiin lavoihin viivakoodin avulla, jonka automaattitrukki lukee automaattisesti ja ilmoittaa varastonhallintajärjestelmään logistiikkarajapinnan kautta. Sen jälkeen varastonhallintajärjestelmä lähettää kyseiselle lavalle varatun tarkan varastopaikan sijaintitiedot trukille. Sekin tapahtuu logistiikkarajapinnan kautta. Lava kuljetetaan turvallisesti kyseiseen sijaintipaikkaan optimaalista reittiä pitkin ja kohdistetaan tarkasti paikalleen.
”Käyttöönottonsa jälkeen automaattitrukit ovat ottaneet hoitaakseen osan yrityksemme sisäisistä kuljetuksista. Tavaroiden lähetyksen osalta tuo osuus on itse asiassa n. 50 % päivittäin lähetettävien tavaroiden määrästä. Lisäksi automaattitrukkien kattava turvajärjestelmä on auttanut minimoimaan jakelukeskuksessa tapahtuvat vahingot”, sanoo Markus Krumpholz, joka vastaa Rudolph Logistikin projektinjohdosta ja -hallinnasta. Rhein/Main/Neckar-alueen liiketoimintayksikön johtaja Thorsten Krämer lisää: ”Olimme nähneet järjestelmän alan messuilla ja internetissä sekä tutustuneet kahden Jungheinrichin asiakkaan tuotantolaitoksiin. Muilla valmistajilla ei ollut tarjota vaatimuksiamme vastaavaa, riittävän tarkkaa vaihtoehtoa. Kaiken kukkuraksi Jungheinrichilla on meille oma yhteyshenkilö ja saamme kaiken saman katon alta.” Jungheinrichin automaattitrukkien käyttäminen osoittaa myös halua hyödyntää uraauurtavaa tekniikkaa ja kerryttää kokemuksia mahdollisten tulevien projektien varalle.