Arla Foods
Kompaktivarastojärjestelmä ja UPC-hyllykuljetin

Arla Foods rakentaa kompaktivarastojärjestelmän

Arla Foods on yksi maailman suurimmista meijeriosuuskunnista, jolla on kattava maito-, juusto-, jogurtti-, voi- ja margariinituotevalikoima. Tanskan Holstebrossa sijaitsevan varaston logistiikkaprosessit optimoitiin, jotta käytettävissä oleva tila voitiin hyödyntää mahdollisimman hyvin. 

Suurten säkkien tehokkaampaa varastointia

Arla Foodsin reilun 10 000 m²:n suuruisessa varastossa Holstebrossa, reilut 300 km luoteeseen Kööpenhaminasta, varastoidaan yksinomaan maitoproteiinijauhetta. Valmistus tapahtuu Arlan meijerissä muutaman kilometrin päässä varastosta. ”Toimitamme maitoproteiinijauhetta melkein minne tahansa maailmassa”, selittää Jens Korbo, Arlan Holstebron varastopäällikkö ylpeänä, ”Australiaa, Uutta-Seelantia ja Afrikkaa lukuun ottamatta.”

Vuoden 2012 puoliväliin asti erikokoisiin säkkeihin pakattua maitoproteiinijauhetta varastoitiin joko kuormalavahyllyvarastossa tai yksisuuntaisissa syväkuormaus- ja läpiajohyllystöissä. Suuret, 500 kg:n painoiset säkit veivät noin 35 % koko varastoalasta, joten tehokkaampia prosesseja kaivattiin kipeästi.

Jens Korbo
Varastopäällikkö, Arla

”Kaiken kaikkiaan Jungheinrich on onnistunut luomaan meille erinomaisen ratkaisun!”

Shuttle-kompaktivarastojärjestelmät säästävät tilaa

Jungheinrichin ratkaisu viisisataakiloisten säkkien varastointiin oli kompaktivarastojärjestelmä siihen kuuluvine hyllykuljettimineen. Ne laajentavat entisestään perinteisen kompaktivaraston potentiaalia, jota käytävien poistaminen tarjoaa. Hyllykuljettimet lisäävät täyttötehoa ja suorituskapasiteettia ja hyödyntävät käytettävissä olevan tilan tehokkaammin.

Järjestelmä suunniteltiin siten, että jokaiseen kanavaan mahtuu täsmälleen 13 lavaa. Kaksi päällekkäistä kanavaa vastaa siten tismalleen kuorma-autoon mahtuvaa kuormaa. Lisäksi järjestelmässä käytetään perustrukkeja (EFG 218) ja hyllykuljettimia (UPC-kuljettimia). Meijeriosuuskunta päätyi UPC-kuljettimiin, sillä ne ovat erittäin tehokkaita samassa lavakanavassa toistuvissa keräily- ja lähetystehtävissä.

UPC-kuljetin asetetaan perustrukin haarukoiden päälle ja sitä hyödynnetään varastointitoiminnoissa lavakanavassa. UPC-kuljetin siirtyy omatoimisesti lavan alle ja ottaa tavarat hyllystä itsenäisesti perustrukin kuljetettavaksi. Tällöin hyllykuljetin ohjaa liikkumista ja kaikkia nostoliikkeitä omatoimisesti törmäyksiä estävien anturien avulla. Samaan aikaan käyttäjä voi jo kerätä seuraavan varastoitavan lavan, sijoittaa sen kanavan alkupäähän ja aloittaa uuden varastointitoiminnon.

Tehokasta yhteistoimintaa

Trukit ovat osa Jungheinrichin kokonaisratkaisua. Useat sähkötoimiset ERE 225 -lavansiirtovaunut huolehtivat tavaroiden pinoamisesta ja purkamisesta kuorma-autoista sekä niiden kuljettamisesta kompaktivarastojärjestelmään. Kiinteän tason ansiosta niiden huippunopeus voi olla jopa yli 12 km/h. Se tarkoittaa erittäin tehokasta tavaroiden kuljetusta.

Sähkötoimista EFG 218 -trukkia käytetään UPC-kuljettimen perustrukkina. Se kuljettaa tavarat kompaktivarastojärjestelmästä lähetettäviksi. Ergonominen työpiste tekee työskentelystä rennompaa ja vähentää sen väsyttävyyttä. Jens Korbo korostaa tämän seikan merkitystä ja arvoa: ”Kun kuljettajamme tuntevat olonsa turvalliseksi ja mukavaksi trukeissaan, se lisää kaikkien prosessiemme tehokkuutta!”

”Työt ovat sujuneet meillä selvästi tehokkaammin siitä lähtien, kun aloimme käyttää Jungheinrichin UPC-kuljettimia!” varastotyöntekijä Elo Kristensen vahvistaa. Jens Korbo lisää: ”Kyllä, työt sujuvat nyt nopeasti ja tehokkaasti. Lisäksi koko järjestelmä on lisännyt toimintojemme joustavuutta huimasti! Kaiken kaikkiaan Jungheinrich on onnistunut luomaan meille erinomaisen ratkaisun!”

Onko sinulla kysyttävää?